Η επόμενη μέρα της ΕΠΙ ΤΟΠΟΥ ΣΤΡΟΦΗ με καλεσμένους εκπροσώπους του Κοινωνικού Ωδείου
"Ευχαριστούμε για την Στήριξη! Να είστε πάντα καλά και να παραμείνετε δημιουργικοί! Δημιουργικοί και όμορφοι"!
Ομάδα του Κοινωνικού Ωδείου
Ένα από τα συνθήματα του ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ είναι «στην κρίση απαντάμε με αλληλεγγύη». Σήμερα, το Κοινωνικό Ωδείο αποτελεί μία από τις σημαντικότερες εφαρμογές του παραπάνω συνθήματος σε πράξη. Στην κυριακάτικη (10/2) εκπομπή της ΕΠΙ ΤΟΠΟΥ ΣΤΟΦΗ στο στούντιο της ΕΡΤ, πλάι στα παιδιά της ραδιοφωνικής ομάδας του ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ βρέθηκαν ο Στάθης Δρογώσης (μουσικός και ένας εκ των οργανωτών του Κοινωνικού Ωδείου), ο Αλέξανδρος Κρητικός (καθηγητής στο Ωδείο) και ο Γιώργος Γκρίλλης (γονιός παιδιών που παρακολουθούν μαθήματα στο Ωδείο και εθελοντής). Διαβάστε στο κείμενο που ακολουθεί για την ιδέα του Κοινωνικού Ωδείου, την υλοποίηση της και τους μελλοντικούς στόχους όσων την έβαλαν σε εφαρμογή.
Η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΩΔΕΙΟΥ
Σ. Δ. : «Κάποιοι άνθρωποι είχαν την ιδέα να διοργανωθούν μέσα στην κρίση μαθήματα δωρεάν μουσικής για ανθρώπους που το έχουν ανάγκη και είναι οικονομικά αποκλεισμένοι από τη μουσική και τη μουσική παιδεία γενικότερα. Έτυχε να ρίξω εγώ την ιδέα στο Tweeter, αλλά βρεθήκαν πολλοί καθηγητές μουσικής από σχολεία και ωδεία αλλά και κάποιοι αδιόριστοι ή ακόμα και άνεργοι που θέλησαν να προσφέρουν. Βρεθήκαμε στην πρώτη συνέλευση που έγινε στα Εξάρχεια το Δεκέμβρη του 2011 και από εκεί μπήκε το νερό στα αυλάκι και φτάσαμε στο σημείο που είμαστε σήμερα. Δεν έχουμε ηγέτες και αρχηγούς. Λειτουργούμε με συνελεύσεις και νιώθουμε πολύ τυχεροί που γνώρισε ο ένας τον άλλο. Το καταπληκτικό με την κίνηση μας ήταν ότι δεν γνωριζόμασταν πριν. Προσωπικά τον Αλέξανδρο τον γνώρισα φέτος που ήρθε στο Ωδείο. Με τον Γιώργο που είναι γονιός δεν γνωριζόμασταν. Είναι ένα πολύ ενδιαφέρον κοινωνικό πείραμα, γιατί άνθρωποι που όχι μόνο δεν ήταν φίλοι, αλλά ούτε καν γνωριζόντουσαν, κατάφεραν παρέα να εκπληρώσουν ένα κοινό τους όνειρο».
Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΩΔΕΙΟΥ
Α. Κ. : «Η λειτουργία του Κοινωνικού Ωδείου είναι σχετικά απλή και δεν θα μπορούσε να μην είναι έτσι. Όταν υπάρχουν 50-60 καθηγητές για να λειτουργήσουν κάτι από το μηδέν, αν δεν είναι απλή η διαδικασία λειτουργίας, θα είχε δημιουργηθεί χάος. Όπως είπε και ο Στάθης, δεν υπάρχει κανένας αρχηγός. Κάνουμε συνελεύσεις για τη λήψη αποφάσεων. Πολλές φορές διαφωνούμε. Είναι πολύ φυσικό και γόνιμο. Δεν υπάρχει γραμμή. Εγώ χαίρομαι που παρότι ο Στάθης είχε την ιδέα, είναι αρκετά ευφυής και δημοκρατικός στο να μην το πάρει πάνω του. Το λέω δημόσια, γιατί αυτές οι κινήσεις δεν έχουν όνομα και επίθετο. Αυτό είναι το πιο σημαντικό. Αν προσφέρεις κάτι και βάλεις δίπλα το όνομα σου, τότε δεν προσφέρεις. Σε εμάς δεν υπάρχει ονοματεπώνυμο. Αυτή τη στιγμή λειτουργούμε σε πέντε χώρους: στον «φιλοπρόοδο όμιλο Υμηττού», στο θέατρο «Ιλισσός» στη Βουλιαγμένης, σε ένα χώρο στην Ακαδημία Πλάτωνος, σε ένα στο Θησείο και στον «Ιστό» στο Χαϊδάρι».
ΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
Α. Κ :«Το ποια όργανα μαθαίνουν τα παιδιά εξαρτάται από το ποιοι είναι οι εθελοντές-καθηγητές. Ευτυχώς διδάσκουμε τα περισσότερα όργανα και όχι μόνο τα κλασικής μουσικής ή ορχήστρας, αλλά και ηλεκτρονικό μπάσο, ηλεκτρική κιθάρα και ντραμς. Όσον αφορά τα όργανα υπάρχουν και χορηγίες. Κάποια όργανα όπως πχ το πιάνο που είναι πολύ ακριβό είναι δύσκολο να το βρεις με διαφορετικό τρόπο. Από την άλλη πλευρά, η κιθάρα ας πούμε που διδάσκω εγώ είναι πολύ πιο εύκολο να βρεθεί. Οι 8 στους 10 Έλληνες έχουν παίξει κιθάρα και όλοι έχουν κάποιο γνωστό, φίλο ή συγγενή που μπορεί να τους τη δανείσει. Επίσης, έχουμε σκεφτεί τα λεφτά που μαζεύουμε και αυτά που θα μαζέψουμε στο μέλλον να τα χρησιμοποιήσουμε για να αγοράσουμε κάποια όργανα για να τα δίνουμε στα παιδιά.
Τον τελευταίο μήνα συνειδητοποιήσαμε μέσα από τις συζητήσεις μας, ότι θέλουμε να κάνουμε μια στροφή. Δηλαδή πρώτα ξεκινήσαμε κάνοντας μόνο μαθήματα. Αν και αρχικά ήταν δύσκολο, το καταφέραμε. Τώρα είμαστε στη φάση ότι το κοινωνικό ωδείο, αφού λέγεται κοινωνικό πρέπει να βγει προς τα έξω με τις μουσικές του. Θέλουμε να σχηματίσουμε γκρουπ τόσο οι καθηγητές όσο και οι μαθητές. Δεν γίνεται να κάνεις μαθήματα και να μην παίζεις. Μουσικός που δεν παίζει δεν είναι μουσικός, για αυτό και θέλουμε να προχωρήσουμε στο σχηματισμό μουσικών σχημάτων».
ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Σ. Δ. : «Από την αρχή είπαμε να επιλέξουμε μαθητές με βάση κοινωνικά κριτήρια. Να πάρουμε μαθητές από μονογονεϊκές οικογένειες και οικογένειες ανέργων. Παιδιά που έχουν πάει σε Ωδείο και λόγω της κρίσης διέκοψαν τις σπουδές τους. Αυτό όχι γιατί οι πλούσιοι δεν έχουν ψυχή, αλλά επειδή δεν θέλουμε να πάρουμε τις δουλειές των καθηγητών μουσικής που πληρώνονται και ζουν από αυτό. Όταν κάνεις μια τέτοια κίνηση σαν το Ωδείο ισορροπείς σε ένα τεντωμένο σχοινί. Από τη μία είναι η αλληλεγγύη που πρέπει να δείξεις στους ανθρώπους που έχουν ανάγκη από τη μουσική εκπαίδευση και από την άλλη να μην νιώσουν οι επαγγελματίες του χώρου, ωδεία και καθηγητές, ότι προσπαθείς να τους καπελώσεις. Εμείς δεν υποστηρίζουμε έναν κόσμο που όλα είναι δωρεάν. Μακάρι βέβαια να ήταν εφικτό κάτι τέτοιο, αλλά μέχρι να συμβεί δεν πρέπει να ξεχνάμε πως και οι καθηγητές είναι άνθρωποι και πρέπει να ζήσουν και αυτοί από τα μαθήματα μουσικής.
Προσπαθούμε να βοηθήσουμε εκτός από τους ανθρώπους που έχουν οικονομικά προβλήματα και τους κοινωνικά αποκλεισμένους, όπως είναι οι μετανάστες. Απλώς προσπαθούμε να δώσουμε βάση κυρίως στους ανήλικους, επειδή σε αυτές τις ηλικίες υπάρχει ένα πιο εύφορο έδαφος να μάθει κάποιος μουσική. Και οι ενήλικοι μπορούν, απλώς έχουμε περιορισμένους ανθρώπινους πόρους για να κάνουμε μαθήματα σε κάθε ενδιαφερόμενο. Από την άλλη πλευρά, θα μας ενδιέφερε πάρα πολύ να διδάξουμε σε αποκλεισμένους κοινωνικά ανθρώπους όπως είναι οι χρήστες ουσιών. Αναφέρομαι βέβαια σε χρήστες που έχουν αποφασίσει να αλλάξουν τη ζωή τους και όχι κάποιον που θα ήθελε να παίξει μαζί μας. Κάποιους που θέλουν να βοηθηθούν από τη μουσική σε συνεργασία με το πρόγραμμα απεξάρτησης τους. Κάνουμε ανοικτή πρόσκληση στο ΚΕΘΕΑ. Θα μπορούσαμε κάποια στιγμή να βοηθήσουμε και εκεί. Να βρούμε κάποιους χώρους και να στείλουμε και εκεί καθηγητές για μαθήματα. Θέλουμε τους ανθρώπους που είναι αποκλεισμένοι κοινωνικά να έρθουν σε επαφή με τη μουσική».
«ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΑΠΑΝΤΑΜΕ ΜΕ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ»
Σ. Δ. : «Ενστερνιζόμαστε απόλυτα το περσινό σύνθημα του ΚΕΘΕΑ, «στην κρίση απαντάμε με αλληλεγγύη». Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που έχασαν τη γη κάτω από τα πόδια τους είτε χάνοντας τη δουλειά τους είτε μην μπορώντας να βρουν δουλειά. Θέλουν όμως να παρέχουν στα παιδιά τους καλλιτεχνική εκπαίδευση. Η μουσική δεν είναι μόνο για τους πλούσιους. Σου ανοίγει το μυαλό, σε βοηθάει να φτιάξεις ένα διαφορετικό τρόπο σκέψης και αποτελεί ένα εφόδιο για τη ζωή σου. Δεν είναι ανάγκη να γίνουμε όλοι σολίστες. Η μουσική αποτελεί μόρφωση, φτιάχνει χαρακτήρες και ήθος. Κατά βάθος είναι μια μορφή δωρεάν ψυχοθεραπείας».
Γ.Γ: «Έχω τρία παιδιά που είναι μαθητές στο Κοινωνικό Ωδείο. Να ναι καλά οι άνθρωποι που λειτουργούν το Κοινωνικό Ωδείο, γιατί έτσι όπως μας τα έφερε η κρίση δεν θα μπορούσαμε να πληρώνουμε για να πηγαίνουν τα παιδιά μας σε Ωδείο. Τόσο εγώ όσο και η μητέρα τους, μπορεί να μην είμαστε μουσικοί, αλλά την αγαπάμε βαθειά. Το ίδιο θέλω να κάνουν και τα παιδιά μου. Οπότε, δεν θα ήθελα να τους στερήσω αυτό που έχω δει ότι αγαπάνε και τους αρέσει. Με αυτή την έννοια το Κοινωνικό Ωδείο είναι μια λύτρωση στα δύσκολα χρόνια που ζούμε. Για το Ωδείο έμαθα από το διαδίκτυο. Φέτος που δημιουργήθηκε η ανάγκη των παιδιών και έτυχε να μείνω εκτός εκπαίδευσης (ο Γιώργος είναι εκπαιδευτικός), απευθυνθήκαμε στο Ωδείο γνωρίζοντας ότι οι αιτήσεις είναι πάρα πολλές άρα και ότι δεν θα είχαμε πολλές πιθανότητες. Παρόλα αυτά, ήμασταν μέσα στις επιλογές για να κάνουμε εκεί μαθήματα. Είμαι πολύ ευχαριστημένος και ευτυχισμένος που υπάρχουν άνθρωποι που αγαπάνε τη μουσική και θέλουν να προσφέρουν μέσα από αυτή».
Α.Κ. :«Δεν θεωρώ ότι είναι μεγάλο αυτό που κάνουμε. Εγώ προσωπικά αφιερώνω 2 ώρες την εβδομάδα. Δεν λέω ότι αυτό που κάνουμε δεν είναι μεγάλο ούτε για να υπονομεύσω την προσπάθεια μας, ούτε για να την ανεβάσω. Το λέω για να καταλάβει ο κόσμος ότι μπορεί να κάνει κάτι μικρό, αλλά σημαντικό για τον συνάνθρωπο του. Μπορεί να αφιερώνει σε κάτι, έστω μία ώρα την εβδομάδα. Εγώ για παράδειγμα δεν έχω χάσει κάτι από το εισόδημα μου εξαιτίας του Κοινωνικού Ωδείου. Έχω χάσει δουλειές λόγω κρίσης, αλλά όχι λόγω του Ωδείου. Το Ωδείο δεν με έχει βλάψει σε κάτι. Άρα δεν πρόκειται για κάτι μεγάλο, αλλά για κάτι μικρό που μπορεί να το κάνει ο οποιοσδήποτε».
Η ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΣΤΕΓΗΣ
Σ. Δ. : «Επειδή μέχρι στιγμής είμαστε φιλοξενούμενοι και θέλουμε να έχουμε το δικό μας χώρο με τη γραμματεία και γενικά με τη δική μας οργάνωση, έχουμε βρει κάποια κτίρια που είναι πολύ παλιά και θα τα φτιάξουμε μόνοι μας, ώστε να μπορούμε να στεγαστούμε εκεί. Δυστυχώς δεν μπορούμε να επεκταθούμε και σε άλλες πόλεις, αλλά μπορούμε να δώσουμε την τεχνογνωσία σε όποιον ενδιαφέρεται».
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Γ.Γ : «Στην Ελλάδα και γενικότερα στον κόσμο τις τελευταίες δεκαετίες, οι λέξεις χάνουν την έννοια τους. Για παράδειγμα η λέξη μουσική. Τι ήταν η μουσική για το νεοέλληνα μέχρι πρόσφατα; Η μουσική ήταν η βόλτα το Σαββατόβραδο στις πίστες της παραλιακής. Δεν είναι όμως αυτή η ουσία της. Νομίζω ότι η μουσική είναι ψυχαγωγία με την πιο σημαντική και βαθειά έννοια αυτή της λέξης. Είναι η αγωγή της ψυχής. Καλό είναι να έχουμε στο μυαλό μας και εμείς οι γονείς και οι μαθητές ότι στο Κοινωνικό Ωδείο δεν πάμε μόνο για να μάθουμε μουσική. Εκεί μαθαίνουμε στα παιδιά μας ότι μπαίνουν σε ένα νέο κόσμο, όπου όλοι συναντιούνται με όλους χωρίς σύνορα και διακρίσεις».
ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ
Σ. Δ. : «Να ευχαριστήσουμε εσάς και το ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ για την προβολή, γιατί εμείς ψάχνουμε τρόπους να δείξουμε τη δουλειά μας αξιοπρεπώς, χωρίς να γίνουμε θέαμα. Ευχαριστούμε για το βήμα που μας δώσατε. Το κοινωνικό ωδείο κλείνει αυτές τις μέρες ένα χρόνο. Μακάρι να προχωρήσει η χώρα και να μην έχουμε λόγο ύπαρξης, αλλά όσο υπάρχει λόγος, θα δώσουμε τα πάντα για να έχουν μουσική παιδεία και η μη προνομιούχοι. Είμαστε ανοιχτοί για οποιαδήποτε συνεργασία με το ΚΕΘΕΑ.
Μπορεί κάποια στιγμή λόγω χρόνου να μην μπορώ να αντεπεξέλθω σε όλες τις υποχρεώσεις και να χρειαστεί να κόψω κάποιες δραστηριότητες μου. Μπορώ να τις κόψω όλες εκτός από τη ΣΤΡΟΦΗ. Να πούμε στον κόσμο ότι μπορεί να απευθυνθεί στην ΣΤΡΟΦΗ για όποιον το έχει ανάγκη. Εκεί θα βρει ανθρώπους και επιστήμονες που θα βοηθήσουν και θα τον κάνουν ένα χρήσιμο άνθρωπο στην κοινωνία. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να πετάμε ανθρώπους κάτω από τα χαλιά. Θέλουμε όλους τους νέους ανθρώπους να δουλέψουν για μια νέα χώρα, οπότε η ΣΤΡΟΦΗ βοηθάει και σε αυτό».
«Η εκπομπή αυτή ήταν οικογενειακή, γιατί ήταν μαζί μας ένας δικός μας άνθρωπος, ο Στάθης Δρογώσης μαζί με έναν γονιό και έναν καθηγητή, αλλά και γιατί το θέμα μας ήταν το Κοινωνικό Ωδείο που υπάρχουν πολλοί λόγοι να ταυτιστεί με την κοινότητα. Χαιρόμαστε όταν μαθαίνουμε ότι και έξω από την κοινότητα υπάρχουν άνθρωποι με τέτοιες αξίες», τα μέλη της ραδιοφωνικής ομάδας της ΣΤΡΟΦΗΣ